سمعک هوشمند چیست؟

سمعک های هوشمند با بهره گیری از تکنولوژی های جدید، جایگزین مناسبی برای فعالیت های طبیعی گوش و مغز انسان فراهم کرده است. شاید همیشه این سوال برای کاربران پیش آمده باشد که سمعک های گران تر چه تفاوتی با سمعک های معمولی دارد. مدار به کار گرفته شده در سمعک ها مهم ترین فاکتور در تعیین هزینه لازم جهت تهیه سمعک مناسب برای هر فرد است.

تنها متخصص شنوایی شناس است که می تواند در تعیین فاکتور های لازم برای هر فرد، در انتخاب بهترین سمعک برای وی راهکار ارائه دهد. سمعک ها دارای رده های مختلف تکنولوژی از دیجیتال معمولی تا هوشمند وایرلس می باشد. سمعک های معمولی شاید همیشه قدرت تشخیص لازم محیط را جهت کمک به کاربر نداشته باشد. دلیل این مساله هم کاملا واضح است، محیط فرد همیشه ثابت نیست و همیشه در حال تغییر است.

سمعک هوشمند

اساس کار سمعک هوشمند

سمعکی که بتواند بر اساس شرایط مختلف فعالیت خود را تغییر بدهد بدون شک دارای تکنولوژی پیشرفته ای است. این همان کاری است که مغز انسان انجام میدهد، بدون آنکه فرد متوجه شود. امروزه سمعک هوشمندی که در اختیار کاربران عزیز قرار میگیرد با الگوبرداری از مغز انسان، عملکرد مدارات مختلف خود را بر اساس شرایط محیط تغییر داده و در هر محیط بر اساس نیاز کاربر آنها را به کار می گیرد.

افرادی که مبتلا به کاهش شنوایی یا مشکلات پردازش شنیداری هستند، نیاز به سطح “سیگنال به نویز”(SNR) بیشتری نسبت به همتایانشان با شنوایی طبیعی دارند تا بتوانند به درک گفتار مشابه آن ها در مکانهایی که نویز بالایی وجود دارد برسند. این مقوله در محیط های شلوغ، بازآوا و در کلاس های درس و جلسات و … اهمیت ویژه ای می یابد.

چرا سمعک هوشمند

بسیاری از افراد کم‌شنوا و وابستگان آن‌ها سوال می‌کنند که سمعک هوشمند چیست چه فرقی با سمعک‌های معمولی و دیجیتال دارد – آیا سمعک هوشمند برای بیمارها مفید است؟ سمعک هوشمند چه مزایایی دارد و چه می‌کند؟ قیمت این سمعک‌ها چه‌قدر است؟ و … در متن ذیل می‌خواهیم به این سوال‌ها پاسخ دهیم.

سمعک های هوشمند با تکنولوژی روز و پیشرفته، دارای مدارات مختلف با عملکرد اختصاصی جهت شناسایی محیط‌های مختلف شنوایی و واکنش اتوماتیک به این محیط‌ها در جهت بهتر شدن عملکرد شنوایی کاربر و درک بهتر صدا با توجه به تغییرات مداوم محیط شنوایی هستند.

مشاره تجویز سمعک و رزرو وقت 101 9444 937 98+

سمعک هوشمند

میکروفون ها در سمعک دیجیتال

در بعضی از سمعک های هوشمند که جهت استفاده در شرایط سخت شنیداری است به جای 2 کانال مرسوم از 8 کانال یا حتی بیشتر جهت بهبود سطح کیفیت صدا به نویز محیط استفاده می کنند. از جمله ویژگی های سمعک هوشمند می توان به وجود میکروفن جهت دار برای رفع صداها و نویزهای ناگهانی و باد اشاره کرد. همچنین قابلیت ذخیره کردن اطلاعات واتصال به بلوتوث و وایرلس را نیز دارا می باشند.

همچنین سمعک های هوشمند با عملکرد خودکار و اتوماتیک با استفاده از میکروفون‌های پیشرفته و پردازش پیشرفته صدا، باعث افزایش درک گفتار در محیط‌های مختلف شنوایی شده و با اتصال مستقیم، بی‌سیم و یا بلوتوث به وسایل هوشمند (تلفن- تلویزیون، گوشی و …) باعث کم شدن اعوجاج و نویز محیط شده و در نتیجه بالا رفتن کیفیت و شفافیت صدا و افزایش درک صدا و آسایش و راحتی برای کاربر می‌شود.

در کل سمعک های هوشمند را در موارد زیر میتوان مشترک دانست:

  • تقویت گفتار و کاهش نویز
  • مدارات پیشرفته و اتوماتیک
  • شناسایی محیط‌های مختلف شنوایی و سازگاری با آن‌ها
  • قابل برنامه ریزی و تنظیم
بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید